Uit onderzoek van de Europese Unie blijkt dat internationaal ondernemen bedrijven innovatiever maakt. Andere argumenten om te internationaliseren zijn risicospreiding, snellere terugverdientijd van R&D-investeringen, marktvolume en schaalvoordeel creëren om mogelijke concurrenten bij voorbaat de pas af te snijden. Verder wordt u als bedrijf aantrekkelijker voor talenten. En het blijkt dat internationaal actieve bedrijven meer omzetgroei realiseren.

Bij innoveren wordt meestal gedacht aan productinnovatie. Innovatie gaat ook over hoe de bedrijfsprocessen zijn georganiseerd, slimme marketing en marktbenadering. En zeker ook de manier waarop buitenlandse markten worden veroverd. In de huidige wereld van globalisering wordt de tijd tussen de ontwikkeling van een product en het op de markt brengen steeds korter. Time to market is essentieel. Veelal geldt de noodzaak om tijdig ‘uit te rollen’, want de innovaties volgen elkaar snel op.

Internationaal ondernemen kost tijd, geld en energie. Vaak wordt hier te makkelijk over gedacht en ligt de aandacht vooral op het verder ontwikkelen van het product. Overtuigd van het product wordt door de ondernemer dan te simpel gedacht over het vermarkten ervan. Voor diverse producten die in Twente worden ontwikkeld – veelal door start-ups – is de Nederlandse markt te klein. Zeker als je als bedrijf weet dat Nederland te klein is voor het ontwikkelde product is het verstandig om je tijdig voor te bereiden op de buitenlandse markt.

Een mooi instrument voor ondernemers die geen of weinig ervaring hebben met zakendoen op buitenlandse markten is het Starters International Business programma van de RVO. Via dit coachingstraject komt u tot een duidelijk stappenplan waarmee u direct aan de slag kunt om de internationale markt te benaderen. Het traject geeft inzicht in úw kansen in het buitenland. In het afgelopen jaar heeft het World Trade Center Twente bijna 70 bedrijven uit de regio met ervaren coaches begeleid. Als voorbeeld Multi Tool Trac; de eerste elektrische tractor ter wereld. Directeur Eelco Osse gaf aan dat het SIB traject hem goed inzicht gaf in potentiële markten voor het nieuwe product en het WTC Twente toegang gaf tot noodzakelijke bronnen voor export.

Het zou mooi zijn als meer Twentse bedrijven gaan nadenken om te beginnen met exporteren. Maar bereid u goed voor! Kijk zorgvuldig naar uw aanpak en welke markten kansen bieden, zodat u in staat bent om deze te verzilveren. En weet dat u via het WTC Twente gebruik kunt maken van het wereldwijde WTC netwerk met ruim 300 kantoren in 90 landen.

drs Freerk Faber, directeur World Trade Center Twente

 

Deel dit bericht

twitterredditpinterestlinkedinmail