Economische missies, eventueel gecombineerd met een beursbezoek, lenen zich goed voor het verkennen van de kansen op een buitenlandse markt. Maar de ene missie is de andere missie niet. Er worden landelijke missies georganiseerd met bijvoorbeeld het Koninklijk paar of een minister. Iedereen kent wel de beelden van Koning Willem Alexander op bezoek in Duitsland of de ministers Kamp en Ploumen in diverse delen van de wereld. In hun kielzog gaan veelal de grote bedrijven mee.

Waar de landelijke missies door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland worden georganiseerd zijn het de regionale spelers als Oost NV, VMO en WTC Twente die dat regionaal vorm en inhoud geven. Deze economische missies met bedrijven uit de regio zijn veelal sectorspecifiek op een bepaald land. Zo hebben er missies plaatsgevonden op gebied van water- en milieutechnologie naar China, op energiegebied naar Turkije en hebben bedrijven uit de medische technologie deelgenomen aan missies naar Noord- en Zuid-Duitsland. Deze missies werden financieel ondersteund door de Provincie Overijssel om het MKB in de provincie te stimuleren te kijken naar kansen over de grens.

Er is discussie over nut en noodzaak van deelname aan handelsmissies. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat niet direct het effect meetbaar is van een missie. Resultaat en daadwerkelijk producten afzetten heeft nu eenmaal tijd nodig. Zolang bedrijven bereid zijn geld en tijd te investeren zal het instrument blijven bestaan. Een missie kan er voor zorgen dat een bedrijf in korte tijd met meerdere potentiële zakelijke partners in het buitenland in contact komt. Zeker als een missie gecombineerd wordt met een beursdeelname en een-op-een matchmakinggesprekken. Als een bedrijf dat allemaal zelf moet organiseren kost dat veel meer tijd en daarmee geld.

Bijkomend voordeel van deelname aan specifieke missies met een beperkt aantal deelnemers is de interconnectiviteit tussen de bedrijven. Als bedrijven in een bepaalde sector een aantal dagen met elkaar op stap zijn ontstaat er vertrouwen, leren de bedrijven elkaar beter kennen en wordt er ook kennis en ervaring uitgewisseld. Het komt regelmatig voor dat bedrijven een zelfde (potentiële) klant hebben, maar een verschillend product. Dan kan samen worden opgetrokken; ook in het vinden van een mogelijke agent of distributeur in het buitenland.

Een oriënterende missie is een mooi instrument voor ondernemers die geen of weinig ervaring hebben met zakendoen op buitenlandse markten. Voor de meer ervaren exporteurs zijn de sectormissies interessant. Dus als u erover nadenkt om een nieuwe markt te betreden of een markt te versterken. Ga vooral eens mee met een economische missie en bij twijfel kunt u bedrijven in de regio vragen over hun ervaringen.

Deel dit bericht

twitterredditpinterestlinkedinmail