Met een omzet van meer dan 60 miljoen euro, ruim zeshonderd werknemers en meerdere vestigingen is DEMCON groot genoeg om zelfstandig de buitenlandse markt te betreden. Dat gebeurt maar de ontwikkelaar en leverancier van mechatronische producten en systemen sluit graag aan bij handelsmissies van het WTC Twente.

“Het is onderdeel van onze strategie”, zegt Michiel Jannink, managing director DEMCON medical systems. Tachtig procent van de omzet in de medische technologie-tak wordt door DEMCON behaald in het buitenland, en Duitsland is een belangrijke speler.

In Zuid-Duitsland en rond steden als Hamburg en Berlijn zitten veel potentiële klanten. DEMCON heeft daarom bewust gekozen voor deelname aan een aantal WTC-handelsmissies naar deze Duitse regio’s, verklaart Jannink. “In onze business krijgen we veel werk via mond tot mond-reclame. We staan uiteraard ook op grote beurzen maar de handelsmissies helpen enorm. Je gaat er als een soort consortium onder aanvoering van het WTC naar toe en komt op plekken waar je als individueel bedrijf moeilijker binnen komt. De onafhankelijke naam van het WTC helpt hierbij, want we willen niet alleen wat halen maar ook brengen.”

Een handelsmissie bestaat uit gemiddeld tien bedrijven. Die zijn complementair aan elkaar en de samenstelling van het consortium wordt goed doorgesproken. “Voor ons als DEMCON is het prettig dat er bijvoorbeeld bedrijven meegaan met kennis over materiaaleigenschappen. Dat maakt de totale missie ook sterker.” De deelnemers hebben tussen de 10 en 20 één op één gesprekken met potentiële handelspartners en bezoeken gezamenlijk andere bedrijven en instellingen.

De vraag wat handelsmissies DEMCON concreet aan nieuwe contacten en contracten hebben gebracht kan Michiel Jannink moeilijk beantwoorden. “Wij bewandelen dus meerdere paden want ik denk dat de kracht vooral in de herhaling zit. Je moet zichtbaar zijn in die regio’s, je profileren. Maar ik weet zeker dat deze strategie ons in Duitsland nieuwe klanten heeft opgeleverd.”

Niet onbelangrijk is de sociale component. Deelnemers aan een handelsmissie brengen meerdere dagen in elkaars nabijheid door en leren elkaar daardoor beter kennen. “Dat is zeker belangrijk”, zegt Michiel Jannink. “Je praat op een andere manier met elkaar. Het is allemaal wat informeler en dat schept een band.”

Die band wordt in eigen thuisbasis Twente versterkt door het MedTech-cluster dat binnen de WTC Twente businessclub is opgericht. Hier hebben zich inmiddels tien bedrijven bij aangesloten die gemiddeld één maal per kwartaal bij elkaar komen. De gedachte erachter is dat zij zichzelf en de innovatieve regio door samenwerking beter op de kaart zetten.

“Natuurlijk kennen wij elkaar en we weten wat er speelt in deze regio maar het werkt toch als je elkaar op gezette tijden ziet. Dan komt er toch wat extra’s los.”

Deel dit bericht

twitterredditpinterestlinkedinmail