Op 30 juni spraken wij in een interview Bart van Iersel, CEO bij de Hooijer Groep over het ontstaan van de Hooijer Groep, internationale ontwikkelingen en full-service footwear.


Van één naar 13 merken: Ontstaan en ontwikkeling Hooijer Groep

De Hooijer Groep is in 25 jaar tijd uitgegroeid tot een onderneming met 13 merken. Maar hoe is de onderneming ontstaan? Van Iersel vertelt: “De Eigenaar van de Hooijer Groep, Hilko Hooijer, is destijds aangesteld als directeur van één van de BV’s die in het bezit was van de heer Olde Riekerink. Hij kon toen het bedrijf Lexon overnemen, waar het merk Birkenstock onder viel. Deze stap bleek succesvol en dit leidde tot zeer sterke groei van Birkenstock. Zo kwamen daar de daaropvolgende jaren de merken Finncomfort, Pikolinos, Panama Jack, Piccolino en Toni Pons bij. In 2013-2014 ben ik bij de Hooijer Groep begonnen als eindverantwoordelijke voor Birkenstock, in dat jaar kwamen er nieuwe mensen aan boord vanwege groei van alle merken onder leiding van Hilko Hooijer. Momenteel bestaat het team uit 70 tot 75 personen, waarvan 45 intern en de overige personen zijn werkzaam in één van onze 6 retail winkels. Alle merken die we oppakken groeien hier.”

Groei en internationalisering

Van Iersel geeft aan dat de Hooijer Groep met het overgrote deel van de merken momenteel actief is in de Benelux. Voor het merk Sockwell zijn we daarnaast Europees distributeur. Dit ging samen met een internationaliseringsvraagstuk waarvoor de Hooijer Groep vorig jaar het World Trade Center Twente inschakelde.

Met het oog op groei zijn we ook bezig met e-commerce. We hebben nu webshops in Duitsland, Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Spanje en andere Duitssprekende landen (m.u.v. Zwitserland). Ons doel is om vanuit de e-commerce business binnen 3 tot 4 jaar naar 10 miljoen door te groeien.

Full-service footwear: inspelen op de gevolgen van corona

De coronacrisis had ook gevolgen voor de schoenenbranche, zo verteld van Iersel. In de schoenenbranche werk je altijd een half jaar vooruit. We zagen dat winkeliers terughoudender waren bij het inkopen van producten. Nu blijkt dat er vaak te weinig is ingekocht. De Hooijer Groep biedt hier met haar service “ons magazijn is uw magazijn” een oplossing voor. Met haar voorraad van zo’n 350.000 paar, kunnen deze tekorten worden aangevuld. Ook heeft Hooijer Groep ingezet op Dropshipping, o.a. webwinkels Omoda en Ziengs worden op deze manier bijgeschakeld vanuit de onderneming in Oldenzaal.

Full service footwear is onze slogan. In de coronaperiode hebben wij geprobeerd mee te bewegen met onze klanten op het gebied van financiering en marketing. Zelfstandige winkeliers die wilden adverteren konden bijvoorbeeld gebruik maken van onze art director en ons marketingteam.

Zelf hebben we gemerkt dat wij aan de goede kant zaten met onze productgroepen. Met name aan de verkoop van merken als Keen (outdoor), Birkenstock en onze eigen label Tofvel zag je dit.

Maak gebruik van connecties & geef plannen de tijd

Als tip aan ondernemers geeft van Iersel aan: “Maak gebruik van mensen die ervaring hebben. Bereid je goed voor op de markt die je wilt betreden en laat je goed informeren. Bedenk welke verschillen er zijn in het buitenland ten opzichte van Nederland en denk na over je distributie- en content strategie. Het World Trade Center Twente kan je helpen aan de juiste connecties. Het World Trade Center Twente biedt meer houvast tijdens bezoeken aan beurzen of al je iemand zoekt in ander land. Maak gebruik van het wereldwijde WTC netwerk.”

👉 Tip: Hooijer Groep is eigenaar van het merk Jan Janssen. Tot zaterdag 24 oktober 2021 worden de schoenen en Dutch Design van schoenendesigner Jan Jansen tentoongesteld in Museum JAN in Amstelveen.

Interview Hooijer Groep Bart van Iersel

Van links naar rechts:
1. Eigen label Tofvel Hooijer Groep
2. Bart van Iersel – CEO Hooijer Groep
3. Cast & Trade Mart – showroom merken Hooijer Groep
4. Schoenendesigner Jan Janssen

Deel dit bericht

twitterredditpinterestlinkedinmail